Kisah penciptaan Nabi Adam A.S.


Ingatlah ketika TUHAN-mu berfirman kepada para Malaikat, "Sesungguhnya AKU hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." Mereka berkata, "Mengapa ENGKAU hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji ENGKAU dan mensucikan ENGKAU?" Tuhan berfirman, "Sesungguhnya AKU mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."

Dan DIA mengajarkan Adam nama-nama (benda) seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para Malaikat lalu berfirman, "Sebutkanlah kepada-KU nama benda-benda itu jika kamu memang benar orang-orang yang benar!"

Mereka menjawab, "Maha Suci ENGKAU, tidak ada yang kami ketahui selain daripada apa yang telah ENGKAU ajarkan kepada kami; sesungguhnya ENGKAU-lah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana."

ALLAH berfirman, "Hai Adam, beritahukanlah kepada mereka nama-nama benda ini." Maka setelah diberitahukannya kepada mereka nama-nama benda itu, ALLAH berfirman, "Bukankah sudah KU-katakan kepadamu, bahawa sesungguhnya AKU mengetahui rahsia langit dan bumi, serta mengetahui apa yang kamu lahirkan dan apa yang kamu sembunyikan?" (Al-Baqarah, 2:30-33)

...

Nota :

Peranan khalifah :

1- Mengabdikan diri kepada ALLAH. (Al-An'aam, 6:162)
2- Mengajak manusia kepada ALLAH. (Ali-Imran, 3:104)
3- Memakmurkan alam.

Yuk! Jom kita tanamkan di dalam hati kuat-kuat... ketat-ketat... ALLAH mengetahui apa yang tidak kita ketahui. Justeru...

1- Taatlah kepada segala perintah-NYA kerana DIA tahu...
2- Jauhi larangan-NYA kerana DIA tahu...
3- Usahlah terlampau bersedih andai kita tidak mendapat (lagi) sesuatu yang diimpi idamkan kerana DIA tahu...

ALLAH dekat, lebih hampir daripada urat merih kita. Ayuh kita akrabkan diri dengan-NYA... dan lagi... dan lagi ♥
Labels: | edit post
0 Responses