Jika datang orang fasik... (al-Hujurat, 49:6)

Assalammualaikum. Apa khabar? Muthiah. Alhamdulillah. Sihat walafiat.

Hmm...


1- Apakah yang menggembirakan sahabat-sahabat hari ini?

2- Apa pula yang membuatkan sahabat-sahabat berhati walang?

Muthiah... Yang menggembirakan banyak ~ Hidup aman bersama keluarga tercinta; Punya sahabat-sahabat yang baik hati; Kerja yang dibuat berlangsung seperti yang dirancang; dan pasti! Masih dikurniakan nikmat ISLAM dan IMAN. Moga-moga sampai akhir hayat hendaknya.

Yang menyedihkan??? Hii.... Buat masa ini, tidak ada. Yang lepas, biarkan berlalu. Jika dikenang-kenang, diri sendiri yang sakit jiwa. Jika ia datang tanpa dipinta, serah pada ALLAH yang Maha Teliti Penghitungan-NYA.

Okey. Terjemahan al-Quran hari ini. Muthiah memilih satu ayat dari surah Al-Hujurat 49 : 6.



'Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang FASIK membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.'

Kata kuncinya :

  • Jika datang orang FASIK kepada kita, periksalah apa yang disampaikannya.

  • Khuatir, jika kita membabi buta menerima khabar berita itu, akan memberi kemudaratan kepada orang lain. Kelak, kita sendiri akan menyesal.

Justeru, berhati-hatilah. Ayuh kita sama-sama hindarkan diri daripada menjadi insan yang membawa khabar berita yang tidak benar itu atau yang menerima bulat-bulat berita yang disampaikan.

Tepuk dada, tanya iman.

Muthiah : Terkenangkan .... Serah pada ALLAH yang Maha Teliti Penghitungan-NYA :)
0 Responses